konstigalilian -

God brunch och ro i själen

Det finns ett ställe cirka tjugofem minuter med bil ifrån mig som jag gillar.

Det är ett ställe med kombinerad handelsträdgård, restaurang och present- och inredningsbutik i ett.

Stämningen där är himla mysig och om man har en själ som mig så kan man verkligen andas fritt där.

För ett par söndagar sedan tog jag chansen att andas lite fritt för då åkte jag dit för att ha en söndagsbrunch med mig själv. Bara jag och ingen annan. I alla fall inte i mitt sällskap. Sånt kan vara skönt tycker jag. Det är viktigt att vara vän med sig själv och spendera tid ensam ibland. Ser ni föresten så fint ljuset är? Det ser nästan ut som under vatten, men det faktiska faktumet är att det beror på att man sitter inne i ett växthus och äter sin mat.

Restaurangen bjöd mig på ett bröd ur en kruka. Fiffigt värre! Det rök varmt om det nybakta brödet som serverades med ett riktigt gott honung och havssaltsmör.  

I väntan på det jag beställt bröt jag av brödet och smuttade på mitt te samtidigt som läste några sidor ur boken jag hade med mig. 

När min brukfost var serverad doftade det underbart vid mitt enmanna bord. Jag åt en macka med portabello, färsk bladspenat, pesto, rostad paprika och fårost. 

Så åt jag även fattiga riddare med vaniljgrädde, lönnsirap och kaneliga kuber av fuji äpplen. 

När jag suttit och avnjutigt min söndagsmorgon med god mat ett bra tag tog jag en tur i butiken. 

Dom här påsarna med frön gjorde mig väldigt sugen på att gräva trädgårdsland. Förstå vad härligt det är att man kan trycka ner lite frön i jord, vänta, vattna, rensa lite och sen få en massa härligheter som pumpa, sallad och rädisor som tack. Naturligt magiskt. 

Efter butiken tog jag förstås även och strosade runt bland alla växtligheter. Blommor och blad gör mig lycklig.
Särskillt lycklig blir jag av dom på våren. Nej. Faktiskt inte när jag tänker efter. Jag blir alltid lika lycklig av levande blommor.  Oavsett årstid, oavsett tidpunkt på dygnet.

Kolla bara här. Kan man annat än att bli lycklig så säg! 




Till alla Örebroare och till alla som känner att "till Örebro är det inte så fasligt långt att åka".
Stadsträdgården i Örebro är det ställe som jag känner påminner lite om detta ställe. Där sitter man också i ett växthus och äter mat som är underbart god! Och eftersom att jag gillar Stadsträdgården minst lika mycket som jag gillar detta så är mitt tips till er att besöka det. Ta en lunch där i vår och njut av Örebros vackra Stadspark som ligger granne med restaurangen. Ni kommer inte att bli besvikna! /Lilian

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Oj vilket lugnt inlägg efter alla de trevliga men på något sätt hektiska reseinläggen på sistone. Det är nästan så att jag också fick andningspaus där. Brödet i krukan var ju bara för härligt dessutom.

2012-05-04 @ 05:03:32
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Tessan

Åh vilket mysigt ställe och va skönt du verkade ha det. Kanske att man skulle ta "svängen förbi" Örebro..;)

2012-05-04 @ 07:53:43
URL: http://thherese.blogg.se/
Postat av: Lillan

Åhh vad underbart att bara vara det gillar jag :) krukan gillade jag med :P

Kram Lillan

2012-05-04 @ 11:07:18
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Postat av: helena

Lika fina bilder som alltid

2012-05-04 @ 12:47:04
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Mamman mitt i Kaoset

Ja, Stadsparken är helt fantastiskt vacker. :) Var meningen att jag och min Styvis skulle ha åkt dit imorgon för att fota magnoliorna och allt annat som är fotogenetiskt. ;) Tyvärr fick hon kräksjuka. Så det var bara att ställa in. Men snart så!



Imorgon blir det förhoppningsvis en tur till Lindön i Hjälamren istället. Kan nog finnas en del vackert att fota där med. :)

2012-05-04 @ 13:15:43
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vilket härligt ställe!

2012-05-04 @ 16:12:05
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/
Postat av: Rogersdottern

Du är en sååå himlens duktig fotograf!! jag njuter av dina bilder, och det är alltid någon liten detalj som dyker upp när man tittar på dom!! Duktiga du!!! Och en intressant blogg för övrigt har du ju oxå bör tillöggas!!! Kram Jenny

2012-05-04 @ 21:04:55
URL: http://rogersdottern.blogg.se/
Postat av: Ella - Au Pair i Tyskland

Oj, trevligt att du hittade till mig. Bra au pairbloggar får man faktiskt leta efter, det stämmer. Du bor i Texas? Det låter verkligen hur megahäftigt som helst! Om man ska åka iväg till USA så ska det ju vara på ett riktigt häftigt ställe. Hur långt tid har du kvar? Jag åker hem i juli.

2012-05-04 @ 21:31:44
URL: http://www.ellaslyckokalla.blogspot.com
Postat av: Lollo

Vilket härligt ställe!

Har faktiskt tänkt prova på att baka bröd i kruka men har struntat i det för jag har varit lite fundersam hur ytan mot kruka blir...blir det gott? :)



Vilken Lovely frukost! Ska be Niklas om något liknande imorgonbitti ;)



PussPuss

2012-05-05 @ 00:51:49
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Sara

Åååååååh gud så mysigt ställe ! Pesto......jag Ä.L.S.K.A.R pesto. Mackan såg förjäkla god ut

2012-05-06 @ 00:42:12
URL: http://altelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0