konstigalilian -

En mus i vårt hus!!!

På fredagar brukar jag mysa till det lite extra för pojkarna efter att jag har gett dom ett bad. I går blev vårt fredagsmys lite förstört, eller förgyllt om ni frågar Oliver och Viggo. Så här var det... 
Jag fick se att Oliver stog på något jag inte riktigt såg vad det var. 
"Vad står du på för någonting?" frågade jag. 
"Oh, nämen jag står på en mus" sa Oliver. Helt omedvetande om att han ens stog på något. 
"Va?! En riktig mus!?!" 
"Ja, jag tror det" sa han. 
Oliver lyfte försiktigt upp foten och där låg en sprattlande liten mus som Oliver kvickt som tusan fångade upp i ryggskinnet. Lite småpanikslagen agerade jag så smart jag kunde. Jag hämtade min kamera. 
När jag kom tillbaka hade Oliver bytt grepp om musen. Istället för att hålla den i ryggskinnet höll han den i svansen. Jag frågade om det var lättare att hålla musen i svansen istället för i ryggen och svaret jag fick var "Nej, men jag tänkte att musen skulle få sprattla lite med benen".
Oliver ville ha en bild på sig och musen när han gjorde en arg-min. Den bilden ville han sen visa för katten som vi har i huset för både Oliver och jag tycker numer att katten är värdelös. Vi ska sparka honom från jobbet som musfångare och sätta Oliver på den positionen istället.. Efter att jag hämtat kameran och fotat händelsen sa Oliver "Vad ska vi göra nu. Ska vi slå ihjäl den med en pinne eller ska han få leva?" Eftersom jag har svårt för det där med att slå ihjäl saker sprang jag snabbt in i köket i hopp om att hitta något lämpligt att stoppa musen i. Jag hittade ett tomt mjölkpaket av plast i sorteringstunnan som jag tyckte var lämplig som mushus.

När vi stoppat musen i mjölkpaketet valde Viggo att göra en mycket genial sak. Han hämtade en tamburin ur musiklådan som han började spela på. "Jag ska spela en sång för musen".
Sen hade jag två fascinerade pojkar, en sovande bebis och en mus i ett mjölkpaket att se efter.
En sista grej bara. Vill påpeka att våra händer praktiskt taget badade i det här efter musjakten. För Gud vet vad en sån liten rackare kan bära på för sjukdommar. 


Övrig information:
Musen dog en stillsam död i mjölkpaketet. Förmodligen var det så att katten i huset hade fångat musen före Oliver men valt att inte döda den utan istället bara göra den lite groggy. Varför musen dog har jag inget rakt svar på. Kanske av chock. Kanske av att luften i mjölkpaketet tog slut. Kanske av inre skador, om nu katten var på den före Oliver som jag tror att den var. Kanske av kärlekssorg från ett tragiskt förhållande med en annan mus. Kanske av att han ätit något olämpligt som han inte tålde. Jag har ingen aning, men död är han. 
Vila i frid lilla mus och tack för att du förgyllde pojkarnas liv innan du valde att passera detta jordeliv. /Lilian

Kommentarer
Postat av: Rapp

". Lite småpanikslagen agerade jag så smart jag kunde. Jag hämtade min kamera. "



Haha! rätt gjort ;D

2012-03-17 @ 16:32:30
URL: http://www.danielrapp.info/?page_id=124
Postat av: Lollo

Hahahahaha!

Hade jag varit Du så hade jag stått uppe på köksbänken och velat högt! :)



Hahahahaha! Jag skrattar så tårarna rinner när jag ser bilden på när Viggo spelar för musen! Hahahahaha!

2012-03-17 @ 16:43:26
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Sara

lilian sundevall du är nog världens bästa människa, hahahahha asså jag avlider x) sen när jag såg bilden då viggo hade tagit fram tamburinen så dog jag haha gud så kul dig skulle jag också vilja ha som au pair !

2012-03-17 @ 16:43:31
URL: http://altelind.blogg.se/
Postat av: Lollo

Vrålat skulle det stå...inte velat....även om jag säkert gjort det med! :)

2012-03-17 @ 16:47:23
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Men... Gjorde ni inte lufthål i mjölkpaketet? Iaf, hoppas oliver lärde den där lata katten en ordentlig läxa!

2012-03-17 @ 19:01:47
URL: http://everlasting.nu
Postat av: j

sv: aahw Thank you!! :] förresten, hur länge kommer du stanna i USA?

2012-03-17 @ 20:11:03
URL: http://feghi.blogg.se/
Postat av: Maritta

Ojoj,jag säger då det,vilka härliga upplevelser ni får vara med om. Jag själv skulle ha skrikit ihjäl mig om jag hade stått på en mus !!!!!!!!!

2012-03-17 @ 21:25:15
Postat av: Malin Aurora

Nejmen fy så hemskt, varför släppte ni inte bara ut den?

2012-03-18 @ 09:03:35
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: Persson

Usch! Jag skulle fått panik.. haha :)

2012-03-18 @ 13:58:36
URL: http://thelain.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag säger som nästan alla andra, Hahahahaha!!!!!Jag tror nog musen fick en skonsam död, hade den släppts ut hade katten säkert fångat upp den igen. PS... Jag tror katten har jobbat eller retats med musen, kanske var det ett fint gömställe under olivers fot. Man kan inte säga annat än att du är en col fotograf. TUSEN TACK FÖR ETT GOTT SKRATT. PUSSAR O KRAMAR/ mamma mona

2012-03-19 @ 13:07:40
Postat av: Anonym

Jag gör som dom flesta här på sidan. Alltså skrattar nästan ihjäl mig Hahahaha!!!!Jag tror bestämt inte den där katten ska få sparken.Det var nog så att musen hittade ett rart gömställe under Olivers gulliga fot. Så tur att musen fick umgås med så underbara killar sista levnadstiden, fin musik o duktig fotograf. Tjiiii fick katten att han inte kunde reta musstackarn mer, så tur han fick stanna inne hos er. Tack för ett gott skratt/ mamma mona

2012-03-19 @ 15:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0