konstigalilian -

Ofattbart sorgligt men sant.

Kan ni försöka att sätta er in i det hemska som skedde på Manhattan den 11 september 2001?
Det har jag omöjligt försökt att göra ett antal gånger och i lördags försökte jag göra det på platsen där det hände.
Då jag och Liina besökte minnesmonumentet från attentaten mot tvillingtornen.
Invigningen för minnesmonumentet  hölls den 11 september 2011 -10år från när det ofattbara hände.
För mig är det helt omöjligt att ens försöka förstå att detta är två gravar från två enorma byggnader och en ofattbart stor sorglig summa människor.
Känslan jag fick av att stå där och blicka ut över vatten som forsar ner för att slukas i ett stort svart hål är svår att beskriva när det ligger en sådan sorglig historia bakom det. Det kändes mest bara tomt i hela kroppen.
Området runt om är omringade av byggnadsbrojekt. På något vis var det en skön känsla av att se och höra byggarbete när man stod där. Ett tecken på styrka och hopp hos mänskligheten.
Ta vara på livet och på varandra kära ni. Ni är alldeles för dyrbara för att slösas bort för man vet aldrig när det tar slut.
Till er som vill besöka monumenten:
Det är lite kruxigt att vara besökare då man behöver gå igenom flera kontroller och ett säkerhetssystem innan inträdet och då man behöver ha ett passerkort för att kunna komma in till området. Passen kan man antingen fixa där (några block ifrån själva monumentet) som jag gjorde, eller så kan man ladda ner dom här ifrån vilket jag rekomenderar. Passen är tidsbestämda och dagsbegränsade och köerna kan tydligen vara väldigt långa om man har otur. Så för att vara säkra på att få ett pass -ladda ner dom. Passerkorten är helt gratis men om man vill kan man donera en valfri summa. 




Translation:
The 9/11 Memorial.



Kommentarer
Postat av: Lollo

Dom har verkligen fått till en tomhetskänsla, en känsla av meningslöshet... Helt enkelt -Varför?

Fint fast samtidigt så skrämmande.



<3

2012-01-31 @ 05:35:47
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Lillan

ofattbart!!!

2012-01-31 @ 17:25:03
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Postat av: Rapp

Jag vill se detta!

2012-01-31 @ 19:18:26
URL: http://www.danielrapp.info/?page_id=124

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0