konstigalilian -

bɛnˈjeɪ

En sak som jag såg fram emot att prova i New Orleans var Beignets. En sorts fransk munk som New Orleansborna beskriver det men som fransmännen själva påstår inte ens existerar i Frankrike. (Hur jag kunde känna till dessa sötsaker beror mest på min absoluta favorit Disneyfilm Prinsessan och Grodan. Se den gott folk. Sed den!)
Här på Café du Monde sägs det att dom säljer stans och världens bästa Benignets , och eftersom det kryllade med folk där varje dag från 7-24 så kunde jag innan att ens ha testat dom tänka mig vara sanning.
På Café du Monde tycks tiden ha stått stilla sedan invigningen och det tyckte jag om.
Vi beställde våra Beignets i ta-med-dom-och-ät-dom-någon-annan-stans-luckan.
Innanför luckan var det full rulle. Liv i luckan skulle man kunna säga.
Med det nybryggda kaffet och en varsin påse med varma nybakta munkar gick vi till den här parken, snett mitt emot själva caféet, för att se om detta nu var lika gott som det verkade.
I parken växte det lyckliga små rosor.
Så här såg det ut i påsen. Tre stycken beignets, dränkta i florsocker precis så som det ska vara.
Och vet ni vad jag tyckte om dessa små härligheter? Utsökta! Bara av att se den här bilden gör att jag suktar efter en påse nygräddade beignets nu med detsamma!
Beignets är någonting man allra helst äter utomhus och iklädd vita kläder för det blir ganska så vitt efter allt socker. Att det kom på marken i parken bekymrade mig inte så mycket eftersom jag vet att regn brukar vara bra på att ta hand om sånt där.
Inte nog med att Café du Monde alltid var fullt med folk, det såg även ut så här i nästan varje soptunna i närheten av Caféet. Så jag är helt enkelt långt ifrån ensam om att gilla dom härliga sötsakerna! Och kaffet sen. Det bästa kaffet med mjölk som jag någonsin druckit. Än en gång måste jag påstå att staden levererade! ♥

Kommentarer
Postat av: Linda

åh jösses vad gott det ser ut!

2012-04-16 @ 09:01:24
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag får en känsla att dom tappade en sån i florsocker sen smakade dom i smyg och ba men hell yeah dehär är gott :D så vare säkert ! Såg gott ut iaf !

2012-04-16 @ 14:45:11
URL: http://altelind.blogg.se/
Postat av: Everlasting

De verkar onekligen populära. Nu vill ju jag också prova.

2012-04-28 @ 09:50:27
URL: http://everlasting.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0