konstigalilian -

Handmålat, hemgjort och bitande kyla som det ska vara på julmarknader.

I söndags åkte jag in till Philadelphia. Med mig hade jag min danska vän Tia. 
Det första vi gjorde när vi kom fram var att parkera bilen förstås. Sen gick vi vidare till Love Park för där är det julmarknad dagarna i ända så här års.
Love Park gör själ för sitt namn för mycket är liksom lite kärleksinspirerat där. Som den här skulpturen man möts av i en entré till parken. Först undrar man kanske lite över vad det kan vara... 
..men när man läser den här ingraverade texten nere i högra hörnet förstår man mer. Det är en gul makaron som står där för att ingen ska klättra på den.
Julmarknaden var mysigt traditionell så där. Även för Européer som mig och Tia.
Framförallt fick vi hemmakänsla i från båset som sålde brändamandlar. Doften var underbar! Tia köpte sig en strut. Ps. Kolla lite extra noga på den här bilden. Ser ni vad roligt det blev med armen i bakgrunden! Det ser precis ut som att Tia är vanskapt. Men det är hon ju inte egentligen.
Det fanns lite allt möjligt av alla olika slag. Mest fanns det handmålade julornament tror jag visst bestämt.
Kände man för att köpa en handgjord igelkott från Mexico så fanns möjligheten.
Man kunde handla handgjorda smycken om man ville.
Hej Mr. Nutcracker som stod prydligt som dekoration på marknadens torg.
Några har föresten undrat över vilket språk danska Tia och jag pratar med varandra och svaret är rövarspråket. Ni vet när man leker med vokaler och konsenanter. Okej, nej. Vi pratar engelska men i bland ber jag henne säga "för i hel*ete" på danska bara för att det låter så roligt.
Systrarna Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin kunde handla sig handskar om dom ville. Det fanns även några par för deras kusiner Tant Senapsgul, Tant Havsblå, Tant Klarblå och Tant Svart.
Det fanns även färgglada trälappar med roliga texter på till salu. Den lilaplattan tyckte jag var bäst.
En samling handmålade "trolleri-tanter" som jag sa när jag var liten. Jag ville köpa alla för jag tyckte alla var lika fula och då blev det ju svårt att välja och då är det bäst att köpa alla så att man inte blir missnöjd så det slutade med att jag inte köpte nån.
Carol singers. Jingle bells Jingle bells!
När vi var nöjda med marknaden i Love Park gick vi vidare.
Vidare på Phillys gator mor både det ena och det andra roliga. Jag kan visa er mer senare om ni vill men inte just nu för nu ska jag gå ner till köket och hämta upp en hämtpizza. Vedeldad med mozzarella, basilika och så där om ni är nyfikna. Hej på en stund. 


Till min systerson LOVE. 
Personligen tänker jag mest av allt på dig när jag knallar runt i Love Park.
Puss /Moster Lilian 

Translation:
A Christmas market in Love Park, Philadelphia.

Kommentarer
Postat av: Rapp

Asså... det är frukost nu för oss Lilian... sluta teasa oss med din mozzarella pizza. Det finns ett vedungsbak 2 min ifrån jobbet dock... ;)

2011-12-22 @ 07:17:58
URL: http://danielrapp.info
Postat av: eva

mysigt det såg ut=)

jag bara älskar gå på marknad.

hoppas det blev några fynd.

och att allt är bra med dig.

kram

2011-12-22 @ 10:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0