konstigalilian -

Insidan av Philadelphia Museum of Art

Insidan var det ja.

Museet är stort. Riktigt stort. Massa konst. Och här kommer lite konst utvald av mig.

En funderande flicka. Applåder åt konstnärens känsla för ljus! 

Museet består av många olika avdelningar och många med konst från olika världsdelar. 

Jag tyckte att det var extra kul med den asiatiska konsten för det är inte så ofta jag stöter på det i större samlingar plus att gammal Asiatisk konst som denna är så mystisk fin. 

Kolla bara på den här sköningen. 

I en avdelning hade dom byggt en låtsasby med hus som Japaner har teceremonier i. 

Ännu en asiatisk sköning.  God dag God dag.  

Den här urnan är från Kina och den är sjuuuukt gammal. Ca 2600-2300 F.Kr. Den vill man inte gärna slå sönder. 

En till gammal kines. Nästan så att jag tror att arkeologen som grävde fram den blev lite skraj när han först fick se den. 

Den här snubben befann sig på den Afrikanska avdelningen. 

En bild på mig själv från en spegel i spegelsalen. 

Tavlor med rött i sig med tjocka gyllene ramar gör sig extra bra på röd sammetstapet. Medan en kritvit död Jesus gör sig bra på en vit vägg. Museumorganisatörer vet vad dom sysslar med, det är ett som är säkert. 

Oh vad jag gärna skulle vilja ha den här kaffeservisen till min egen!

Där här målningen förde mina tankar till Venus Triumf som hänger på Stockholms Nationalmuseum. 

Vid den här tallriken kom jag på världens bästa gå-ner-i-vikt-tips. Jo, för när jag var liten hade jag en tallrik med en bild på ett vitt ulligt lamm i botten. Jag minns att man ofta lurade mig till att äta upp min mat för att då skulle ju jag få se lilla lammet! Där emot vet jag inte riktigt om jag skulle vara lika sugen på en ren tallrik om jag skulle få syn på en naken gammal man med ett skynke runt könet. Därför borde det innebära att man skulle lämna mat och på så sätt äta mindre och på så sätt gå ner i vikt. Med andra ord ett bra bantningskoncept! 

Den här bilden är till min svåger Tonye. Ni vet han som nyss fick en bild på en gammal radio i Nashville. Tonye gillar nämligen även rustningar. 

Själv är jag inte lika förtjust i rustningar. I alla fall inte om det är detta man pratar om när man säger att man vill att ens drömman ska vara som en riddare på häst. För fy farao vad rädd jag skulle bli om en sån här kom ridandes emot mig. Nästan lika skraj som arkeologen som fann det där kinesiska fyndet ovan. 

Ibland lägger jag ju upp bilder åt folk som jag tror läser min blogg. Den här gången har turen hamnat hos den där snubben som är vapenexpert på Antikrundan. Så varsågod Max Sjöberg. Detta är till dig!

När enkelheten...

..blir komplicerad.

Dom påstod att detta hus är halft men jag vet inte om jag håller med. Så länge allt i huset inte är halft så måste det väl ändå vara helt. Förstår ni vad jag menar? 

Den här bilden är tagen till min älskade storasyster Linnéa. Helt enkelt för att jag tror att hon uppskattar den.

När jag några timmar senare kände mig färdig inne på museet gick jag. Utanför var vädret fortfarande blött men! Sånt hindrar inte mig ifrån att vara glad. Särskilt inte efter att ha spenderat tid bland konst.

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Vi hade också ett vitt ulligt lamm i botten på våra tallrikar i sommarstugan när vi var små. Eller ja, de tallrikarna finns fortfarande. Nu är jag nyfiken på om det är likadana vita ulliga lamm.

2012-05-07 @ 09:27:09
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Linnea

Du är så omtänksam Lilla L!

Ska visa Tonye Ritningarna sen när han kommer hem från jobbet!



Själv ska jag titta på kortet du tillägna till mig hela dagen!

Först när jag såg det fnissade jag åt det, sen läste jag texten och skrattade mera.. det är så perfekt på alla vis! Så Jag lixom

;)



Jag ska ta kort på lammtallriken när jag är hon Mor nästa gång så du får visa den för Everlasting.. Jag som hela tiden trott att det var Filips tallrik, men ni kanske hade en varsin?



Älskar dig!

2012-05-08 @ 07:00:09
URL: http://mammatillteddy.blogg.se/
Postat av: martina

haha skön bild på tanten som visar tuttarna :D

2012-05-10 @ 16:20:48
URL: http://fiktiiiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0