konstigalilian -

Amazing Race 2012

I lördags var jag på maj månads au pair möte. Det hölls i Philadelphia tillsammans med en massa andra au pairgrupper som jag tidigare inte hade träffat.

Denna gång deltog vi i en stor tävling, med namnet Amazing Race, för au pairer där alla intäckter gick till organisationen Kids First som bolaget jag tillhör stödjer. Tävlingen startade i LOVE park.

Alla sjuttioelva LCCer var hur ivriga och glada som helst. Jag var också glad och ivrig.

Mest för att dom bjöd på soft pretzels. Så var jag förstås ivrig på att få tävla också. Sånt är ju kul när det inte är på för stort allvar. 

I väntan på att tävlingen skulle börja hade jag ögonkontakt med en liten hund.
Innan starten blev vi uppdelade i 4mannalag. Jag hamnade med Tia som jag känner från tidigare plus Johanna oh Maria som visade sig vara två trevliga svenskor. 

Så äntligen ropade dom ut alla regler och att tävlingen kunde börja. Tävlingen gick av starten klockan 12:50. Egentligen skulle den ha startat klockan 12:00 men jag antar att amerikanerna måste hålla sitt rykte "alltid sen" vid liv.. Lite snabbt kan jag berätta att tävlingen gick ut på att slutföra en lång rad uppdrag och svara på frågor om staden tillsammans med sitt lag genom Philadelphias gator.
När tävlingen drog igång var vi snabba med att bocka av en punkt på listan. Punkten ta en bild när 3 av 4 deltagare äter soft pretzel. Vi skojade till det med att ta en tugga från samma kringla i hopp om extra poäng. 

En annan punkt var att få en lagbild framför LOVE skulpturen. Lätt fixat!  

Vi irrade runt som yra höns och fick många att undra vad alla med blå t-shirts egentligen höll på med.

Här löste vi ett frågekorsord som vi fick utdelat till oss vid en station. Taktiken läsa frågorna först och hitta svaren efteråt funkar alltid bäst under tidspress tycker jag så det var precis så vi gjorde. 

Här kammade vi hem ett poäng för en lagbild ihop med ett Phillies fan.  

I en butik hittade vi souvernier med ordet LOVE som vi tog kort på vilket innebar att vi kunde bocka av även den punkten. 

Här ska ni se vilket flyt vi hade! En av punkterna löd ta en bild på laget när ni formar hjärtan av era händer framför en lagkamrats hemlands flagga. Så vilken tur att den här amerikanen med en sverige tröja gick förbi och att vi fick haffa honom till en bild! Om ni undrar varför han bar en tröja som representerar vårt blågula land kan jag avslöja att det var en present från hans svenska svåger. PS. Klumpigt av mig att nästan förstöra hela bilden genom att hålla för halva flaggan. Bra Lilian bra. 

Rätt som det var fick vi syn på en Amish-kör som stod och sjöng. Undrar jag hur dom tog sig in till stan? Såg nämligen ingen hästskjuts parkerad i närheten...

Klockan 14 ungefär var Johanna tvungen att lämna tävlingen, vilket hon hade fått dispens på av domarna i förväg. Det vart lite tomt utan henne med the show must go on tänkte vi och kämpade järnet med punkterna vi hade kvar. Punkten ta kort med en brandman bockade vi av här och japp, den blev godkänd av domarna! 

Den absolut bästa punkten vi lyckades bocka av var ta en bild tillsammans med en poliskonstapel. Att få vara med på samma bild som en amerikansk snut tycker jag är kul. Något jag tror att jag ska skryta med på min nästa Nobellblankett i Blå Hallen tror jag. 

Här närmade vi oss parken där det på tävlingslappen stod att vi skulle klara av några utmaningar. 

Utmaningar. Seriöst? Så tänkte jag när jag fick reda på att utmaningarna var att skapa ett hjärta av våra kroppar...

...och skriva ordet LOVE med play-doh på våra modersmål. Pinsamt enkla utmaningar. Jag som hade sett fram emot något svårt och spännande. 

Anteckna nu allesammans för detta är dagens danskalektion från mig till er via Tia. Tia som för övrigt gav mig en trumpen blick när jag sa att det hade hamnat några kluttar på hennes a och att jag erbjöd mig att pilla bort dom åt henne.

Sen var tävlingen så gott som över och jag som hade lovat att sitta barnvakt åt mina tre grabbar på kvällen fick ta och pallra mig hemåt. Väl på stationen fick jag se pelare med reklam för ett företag som nästan har samma namn som min systerdotter Fideli.

Det var en trevlig dag i Philadelphia tillsammans med en massa tjejer från hela världen som alla för tillfället har samma viktiga jobb. Och för er som undrar om mitt lag vann är svaret tyvärr nej. Men huvudsaken är ju att man har kul och det lyckades jag med. Att man även lyckades bli fotograferad med en polis är inte illa pinkat.

Kommentarer
Postat av: felicia - fotokobran

varför började du blogga? :)

http://fotokobran.se/2012/may/dagens-fraga.html#comment

2012-05-23 @ 22:28:12
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0