konstigalilian -

The Freedom Trail

Det första vi gjorde som vi hade inplanerat under vår Boston-vistelse var The Freedom Trail. En typisk grej om man besöker Boston.

Det är ett promenadstråk på flera kilometer som ringlar genom många delar av staden. Promenadstråket är utmärkt i marken som ett rött megalångt sträck och följer man det sträcket så får man se en mängd olika historiska sevärdigheter. Hela sjutton stycken om jag inte har helt fel. I dom kommande inläggen ska jag visa er det mesta av det man kan se.

Det röda sträcket i marken som man ska följa kan se ut lite olika. Som så här till exempel. 

Eller så kan det se ut så här. Man kan börja sin promenad på The Freedom Trail lite vart man vill. Johanna och jag valde att börja vid starten då det kändes allra bäst. Start till mål helt enkelt.

Det första historiska man får se om man börjar vid början är den här byggnaden med guldigt tak. 

Byggnaden med guldigt tak har ett namn och namnet är The State House. 

Vi vandrade och vandrade och på vår vandring besökte vi ett par historiska gravplatser. 

På varje gravgård var gravarna utspridda lite hej vilt och så var gravstenarna tunna som tunnbröd. Nej, inte som tunnbröd kanske men nästan. 

Här har ni en annan historisk byggnad. För er som är intresserade av att lära er och veta mer om The Freedom Trail är denna hemsida att rekommendera. 

På vissa ställen kunde man gå in i olika byggnader. Mest på olika museum som kostade pengar. 

Att det kostade pengar fick man först reda på inne i byggnaderna och då jag och Johanna kände att vi fick tillräckligt mycket kunskap om Boston utan att betala en massa inträde till museer räckte det med att se dom tjusiga entréerna. Just den här entrén på bilden tyckte jag var finast från den här vinkeln. 

Ett guldigt lejon som har en S-formad svans från den här vinkeln. S som i Sundevall. Sundevall är mitt efternamn för er som inte visste det. 

En man på en häst. Jag tror inte en enda stad i hela världen inte har minst en staty av en man på en häst. 

Någonting jag inte vet vad det är. 

Det jag vet är att det är en ställning med en massa silverplattor som jag tog en bild på utan att fördjupa mig mer i det hela. Om någon vill göra en budget variant i sin trädgård kommer här ett tips: använd er av öppningsmojängen på coca cola burkar och rada upp dom på tråd. 

Johanna och en fontän. 

Så här långt hade vi sett så där mycket på ett litet ungefär. Sen fortsatte vi vår vandring på The Freedom Trail och ni kommer få se mer av det hela, jag lovar. En sak till bara. Gissa om jag var sugen på att köpa mig en burk rödfärg och måla dit ett till rött sträck på vissa ställen för att förvirra lite grann? Nejvars, men om jag hade bott i Boston skulle jag målat ett rött sträck som ledde hem till min trädgård. Där kunde jag bjuda besökarna på te och kakor över en massa småprat som vart man kommer ifrån och vad man jobbar med. Förstå vad mycket trevligt och blandat folk man skulle kunna träffa på. Att ingen Bostonian har tänkt på det förr...

Kommentarer
Postat av: Rogersdottern

Vad du hinner vara med om mycket, älskar att läsa din blogg och titta på dina fina bilder!! Hoppas du har det bäst i hela världen, kramen!!

2012-06-01 @ 07:08:10
URL: http://rogersdottern.blogg.se/
Postat av: Maritta H

Som vanligt vilka fantastiska bilder du tar.



Kram!

2012-06-01 @ 08:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0