konstigalilian -

Två svenskor och en estlänning på grekisk festival i USA.

På onsdagskvällen skolkade jag och så gick vi på grekisk festival i stället. Vänner är viktigare än skolan, det har jag alltid sagt.. Innan festivalen tog vi en promenad. Jag ville givetvis visa henne hur bostadsområden här i USA vanligtvis kan se ut.

Karolina var så himla fin i sitt nyinköpta linne och extra fin blev hon vid hortensian som matchade henne perfekt! 

Karolina den fina och den amerikaska flaggan. 

Ett ganska typiskt hus för att vara här i USA. 

En typisk au pair för att vara här i USA. 

När jag visat henne ett x antal kvarter började solen säga adjö och tack för idag och vi gick vidare mot festivalen. 

Festivalen hölls vid den ortodoxa kyrkan. Sprit, öl och vin hör till kyrkligheter. Det har jag alltid sagt..

Vid festvialen hade vi bestämt träff med Liina för givetvis var jag tvugen att presentera dessa två härliga människor för varandra! Dom klickade direkt vilket jag redan haft på känn. 

Eftersom vi var hungriga som troll var det första vi gjorde att köpa festivalmat a la grekland. 

Maten fraktade vi igenom folksamlingar och marknadsstånd tills vi kom fram till en ledig plats vi kunde sitta vid. 

Eftersom varenda bord och stol var upptagna fick vi slå oss ned på en trottoarkant inne på området. Det gick bra det med. Jag noterade att vi alla hade svarta skor och givetvis ville jag ha det på bild. Från vänster till höger Liina, Liilian, Karoliina. 

Karolina hade en snut brevid sig men han var inte hennes typ så hon besvarade inte hans heta polisblickar. På Karolina fungerar det inte enbart att man bär en uniform, det ska karlarna veta!  

Festligheterna pågick även inne i kyrkan. Hallelujha. 

Där inne var det mer städat än utanför. Folket här verkade smygskämmas och låtsades som att dom drack vatten istället för alkohol medans dom utanför drack alkohol som om det vore vatten. 

Inne i kyrkan såldes det bakverk i många olika modeller men i samma tråkiga färg. 

Jag köpte mig en Kataifi, eller en Kadaffi som Karro skojade till det med, som vi alla tre tog tuggor av. 

Liina som inte brukar tacka nej till sötsaker var skeptisk. 

Men är man en feeder så är man en feeder så givetvis lyckades jag övertala henne till att prova. 

Och helt äckligt var det inte. Det var någon deg som var krispig på ytan och degig i mitten med en fyllning av valnötter och något mandelmassa eller så.

Ute hängde det blå och vita vimplar både högt och lågt. 

Liina utbrast "det där är jag" när vi fick se denna skulptur. Hur mycket betalt hon fått för att ställa upp som modell avslöjade hon inte. Tur i alla fall att dom satte upp regler för den annars kan jag tänka mig att många snuskgubbar pillat och klappa på henne som att det vore en hund. 

Det såldes grekiskt krimskrams i mängder. Inte till oss dock. 

Det sista vi gjorde innan vi lämnade festivalen var att köa i 15min för något som heter Honey Balls. Friterade degbollar doppade i honung och kanel. 

Alla som vi pratat med hade sagt att det var hur gott som helst och det är en sak man längtar efter varje år tills när det grekiska tillställningen hålls. 

Personligen tyckte jag att dom inte var det minsta märkvärdiga. Liina höll absolut med och Karro lika så. Liina och jag kunde konstatera att ingenting i friterad degväg kan vara lika underbart gott som en beignet från New Orleans. Nom nom nom! 

Men vad gjorde det att honungsbollarna inte var så goda när man har två vänner som dessa? Just precis absolut ingenting.

Kommentarer
Postat av: Mamman mitt i Kaoset

Skulle också vilja prova en sån där benjie eller vad dom hette! ;) Skulle för den delen vilja prova på hela ditt sanlöst häftiga USAäventyr! Jag vill också slå en Piss i Mississippi. :) Jag vill göra allt allt allt....



Och så var det favoritfyllningen då. Draam dam dam dam (trumvirvel) Päronmousse, sylt och hemviskad vaniljkräm. mmmmm Mumma. :)



Tänk att det snart gått ett år sen du åkte (nästan iallafall) Känns inte alls som det ju! ´Men tänk, till hösten kanske Nelly har tur att få stöta på dej på dagis?! Ja, och Wilma och Elias med förstås. Men inte Anton, för då har ju han börjat förskolaklass minsann: :)

2012-06-13 @ 22:49:36
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Karrobarro

Hihi vi har tur som har en vän som du! Och du har rätt, liina var jätte trevlig! :) precis som du säger räcker det inte med män i uniform (om de inte bär Hugo boss slipsar förstås och kan dansa) ;) dessa minnen kommer vi dela tills döden skiljer oss åt (och det gör den ju uppenbarligen inte!!) pusss<3

2012-06-14 @ 01:51:54
URL: http://kfrick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0