konstigalilian -

IKEAIKEAIKEA

Dom tre svenska flickorna Elina, Lilian och Matilda passade på att svenska till dagen tillsammans regält.
Vi tog nämligen en tripp till ett IKEA i Baltimore för att käka lunch och kolla läget lite. 
Vi gick raka vägen mot matbespisningen och där fanns den här väggmålningen. [mums]
Till lunch blev det klassikern köttbullar förstås. Köttbullar och potatismos i USA serveras det mos i stället för hela potatisar.  Förmodligen en fråga om ekonomi och så har jag fått för mig att amerikaner inte är så förtjusta i hedliga kokta potatisar. Sällan man ser det på menyer.
DOOFAEKI. Det är IKEA FOOD baklänges och utan mellanrum.
Såsdropp på kanten av tallriken, precis som det ska vara.
Lingondricka till givetvis. Det tar jag alltid.
Elina och Matilda var mycket nöjda med maten på faten.
IKEA ser precis ut som hemma i Sverige var man än vänder sig i världen säger dom som vet. Jag kan bekräfta att så är fallet i USA. Det är jättesvenskt och fint. Vi kan vara stolta över att inredningens svar på McDonalds kommer i från Sverige. Tack Ingvar Kamprad (även fast att du är lite knepig och snål ibland som man har läst om i dagstidningarna).
Den här killen buntade upp sin varuvagn med värmeljus. Nej förstås inte, men det ser lite ut som det om man kollar snabbt.
Alla namn är på svenska och det är dökul att smyglyssna på när amerikanarna försöker sig på att uttala dom. Jag tror att dom flesta inte har den minsta koll på hur man ska uttala bokstäverna med prickarna över. Å Ä Ö alltså.
Pip Pip
Lingonsylt, krusbärs och apelsinmarmelad och drottningsylt.
Knäckebröd blir knuckabraod när en vanlig amerikan säger det om ni undrar. 
Det var mysigt att vandra runt med svenskt sällskap inne på IKEA. Mitt andra besök på ett amerikanskt IKEA.




Translation:
IKEA is from Sweden and I'm proud!

Kommentarer
Postat av: ELINS BLOGG - Vackra ord av kärlek.

Hej :) Bloglovin? :)



Kram!

2012-01-15 @ 20:20:51
URL: http://HTTP://EELIN.SE
Postat av: ELINS BLOGG - Vackra ord av kärlek.

Hej :) Bloglovin? :)



Kram!

2012-01-15 @ 20:20:54
URL: http://HTTP://EELIN.SE
Postat av: Emma

Nu kan man få mos till köttbullarna här hemma med :) Såg det sist. Mysigt att gå runt och skrota på ikea :)

2012-01-15 @ 20:30:36
Postat av: Augustifamiljen

Härliga bilder, men jag tycker dom var lite snåla med moset ändå ;)



Kul att du hittade min blogg, så jag hittade din! Jättehärlig!

2012-01-15 @ 21:13:28
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/
Postat av: Lollo

Riktigt Kul att få se!



Puss!

2012-01-15 @ 23:20:00
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Rapp

HAHA väcker minnen! va så kul å få britterna å säga svenska ord! Satan i gatan va man skratta åt deras uttal :D kan tänka mig att ni hade kul åt dem

2012-01-15 @ 23:25:41
URL: http://www.danielrapp.info/?page_id=124
Postat av: Isacs mamma

Härligt att se Ikea vara sig likt överallt!:)

2012-01-16 @ 00:37:07
URL: http://isacsmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

TRE GOA TJEJER! Förstår att ni har jättetrevligt tillsammans.Kram till er alla tre!STÖRSTA KRAMEN TILL DIG MIN ÄLSKADE DOTTER. / MAMMA MONA

2012-01-16 @ 09:53:58
Postat av: Sofia

Och efter att jag läste ditt inlägg så blev jag också sugen på köttbullar med potatismos och sås, så det fick det bli här hemma! :)



Tänka sig, matinspiration hela vägen från Amerikat.



Barnen åt förresten upp varendaste köttbulle! Det är ett gott betyg indeed. ;)

2012-01-16 @ 19:02:02
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0