konstigalilian -

World of Coca Cola

Lägesrapport: Jag befinner mig fortfarande i New Orleans och jag har det fortfarande hur bra som helst! Men då mina uppdateringar från äventyren i Atlanta inte är färdiga än så kör vi på lite till om just Atlanta.
När jag var i Atlanta så besökte jag givetvis World of Coca Cola. Ett stort museum och nöjescenter med 100% av Coca Cola. För till alla er som inte vet så är Atlanta staden där Coca Cola uppfanns.
I entrén mötten man av fina gigantiska flaskor. Varför gör dom inte flaskorna så i verkligheten egentligen.
I priset och konceptet så ingick det en inledning av en guide som berättade lite om historian bakom det världsberömda märket. En grej som jag tycker är intressant är hur många prylar och produkter kring märket Coca Cola det finns som är så värdefulla. Samlarobjekt liksom. Bland annat som mjukisbrallorna i original från 70-talet som ni kan se ner till vänster. Så har ni burkarna med isbjörnar på nere till höger. Och lyssna noga nu kära ni! Om det är så att ni kommer över en oöppnad burk med just isbjörnar på -öppna den inte! Spara den. Den kommer enligt guiden att inom en kort tid bli värdefull då dom inte tryckte upp så många av dom.
Efter guiden fick vi se en film om livet inne i en Coca Cola-automat. Tydligen många coola figurer som håller till i såna.
Efter filmen fick man mingla runt med några av karaktärerna. Jag valde att pussas lite med pussmunnarna.
Alla vet att receptet på Coca Cola är topphemligt och att det enbart är en eller två personer i hela världen som sägs veta om det. I rummet som fanns bakom denna dörr fick man ta del av historan bakom hur receptet har blivit världens mest hemliga recept.
Man fick titta på mycket kul fakta.
Som gamla orginalantekningar från Coca Cola-farbrorn själv.
Om detta nu är sant är det ganska fränt.
Lilian Kolsyra Sundevall.
Här kollade vi på en film. Filmen gick 360 o runt oss och väggarna flyttade på sig vilket var coolt.
Mer Coca Cola kuriosa. Här en gammal läskmaskin från Asien.
En fotboll från fotbollskuppen där svenska laget gjorde bra ifrån sig.
Vi fick veta hur man gör för att få läsken i flaskor.
Det var kul.
Vi gick på 4D bio. Vi såg en film om vad det egentligen är som gör Coca Cola till Coca Cola. Budskapet på det var lite som peace love and understanding men men. Det som var häftigt var själva 4D grejen. Tycker alltid att det är lika kul att se film när stolen man sitter i rör sig, när det blåser kall/varm vind på en och när det då och då sprutas vatten och sånt där.
Dom hade en utställning där dom visade bilder där Coca Cola representeras inom popkonst.
Så fanns där en röd soffa också..
Som tydligen några fler hade suttit i innan mig... 

Hur som haver. Det fränaste med detta Coca Cola-besök var att man hade turen att testa på över 60(!) olika läsksorter från Coca Cola som dom serverar i olika länder runt om i hela världen. Det var riktigt kul att testa på så många sorter ska ni veta. Så var det lite komiskt också för jag gillar ju egentligen inte ens läsk... 
Det spektaklet kommer jag visa er mer av i nästa inlägg. Då avslöjar jag med nöje vilken min favorit av dom 60+ var.

Kommentarer
Postat av: helena

haha ja, den amerikanska frukosten var ingen höjdare minns jag när vi var där. När kommer du till sverige nästa gång?

2012-04-05 @ 08:16:17
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/
Postat av: Everlasting

När vi gräver guuuld i USAAAA... Men kul att få hälsa på hos coca cola. Jag dricker i och för sig redan alldeles för mycket av den sorten så jag behöver verkligen inte inspireras av 60 sorter till!

2012-04-05 @ 09:23:13
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Sofia

Själv är jag ju mer för Pepsi, men hade gärna åkt dit iallafall. ;)



Hmm, jag undrar det där med receptet jag. Om dom nu bara kan halva var, så skulle det ju vara kört om den ena dog. Jag tror att dom i såna fall kan hela båda två. :) Fast egentligen tror jag att liiite fler än två personer vet ;)



Kram <3

2012-04-05 @ 09:37:54
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Tessan

Åh va mycket roliga saker du gör. Jag vill också åka dit och smaka på 60+ olika läsksorter!!

2012-04-05 @ 13:36:05
URL: http://thherese.blogg.se/
Postat av: eva

kan inte låta bli och bli sugen=)

men kanske dricker en och annan för mycket redan.

kram

2012-04-05 @ 13:47:38
Postat av: Lollo

I love Cocacola men I love U more!



Puss Lillasyster!



Jag längtar efter en LilianKram!!!

2012-04-06 @ 00:20:24
URL: http://lilalollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0