konstigalilian -

Nicholas Cages grav och Brad Pitts hus.

På onsdagen vaknade vi upp pigga och glada för at bege oss ut på en guidad stadstur i buss. För visst ville vi veta så mycket som möjligt om underbara New Orleans!
Innan vi var redo för turen gick vi till ett ställe där dom hade en frukostbuffé och jag tiggde till mig en deal (som jag tror att restaurangen tjänade på men i alla fall).  
Dealen var att vi fick ta del av buffén även fast vi tog med oss maten till fots i två stycken frigolitlådor. Eller vilket material det nu var. Det här är föresten Liinas frukostlåda. Min är den på översta bilden.
När frukosten var klar kom bussen och vi klev på. Vi var yngst. Som ni ser så sitter vi långt bak i bussen. Allra längst bak faktiskt och det eftersom jag är ganska busig. För det är där som busungarna hör hemma när det gäller bussplacering.. Bussturen var uppdelad i tre etapper 1Historia och roligheter om staden och dens byggnader. 2Ett beök till fots på en stor kyrkogård. 3Stormen Katrina, dens följder och läget idag. Jag kommer givetvis börja med att visa er bilderna från del1. Bilderna från turen är tagna i farten genom bussens fönsteruta så dom är som dom är och det får vi leva med.
Tut tut sa det och sen bar vi av genom staden.
Den härliga staden som är färgglad och sprakande.
En annan som har fattat att New Orleans är en toppenstad är Brad Pitt. Han har nämligen ett hus där tilsammans med sin fru Angelina och huset ser ni här på bilden. Det ligger centralt och man kan gå förbi det och ta på väggarna hur mycket man vill om man känner för att taffsa på en annans egendom.
En park som heter Armstrong. Inte efter mig som är arm strong utan efter killen som var en hejare på trumpet och som hette Armstrong ni vet.

På just precis den här platsen föddes musiken! Det är sant! Det var här som dom afrikanska slavarna i New Orleans träffades varje söndag på deras vilodag för att varje söndag sjunga och dansa för at bli av med så mycket ilska och frustration som möjligt kan jag tänka. Med all dans och sång kläckte dom nya idéer till nya musikformer som man kunde kategorisera och ja, vill ni veta mer så får ni nog köpa en bok där författaren har bättre koll än mig.

Det ni ser här är en kyrkogård (inte samma kyrkogård som vi kom att besöka) där många kända människor ligger begravda. (I New Orleans begraver dom människor på ett lite annorlunda sätt och det kommer jag berätta mer om framöver). Ser ni toppen av den vita pyramiden i vänstra hörnet av kyrkogården? Det är Nicholas Cage's grav. Men han är ju inte död, tänker ni nu och ni har helt rätt. Han är inte död. Men han har valt ut sin grav och reserverat plats på kyrkogården redan nu. Säga vad man vill om det...
Det här korset var en gång i tiden ett ankare till en slavbåt. Till en av alla dom båtar som skeppade över slavar från Afrika till Amerika. Slavhandel, fy farao vilken tragisk historia säger jag bara. 


Det var del 1. Näst på tur -del 2. Hej så länge!

Kommentarer
Postat av: Micke Malm

Nu har jag bestämt att när du kommit hem till Sverige så ska du komma och hälsa på mig. Vi ska titta på alla kort du tagit. För jag misstänker att dom du visar här är bara en pytteliten samling kort som du har. :)

2012-04-16 @ 21:02:33
Postat av: Sara

För de första måste jag säga åh vad mysiga hus de verkar vara där ! (gud vad jag skulle vilja taffsa på brad pitts dörrar!) Och för de andra så tackar jag ja till att baka bullar till dig hela dagarna ! Fuck yeah let's get married !

2012-04-16 @ 21:28:23
URL: http://altelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0