konstigalilian -

Tillbaka till träsket!

Nu forstätter jag bloggningen om trippen i träsket.
Så här glada var vi när vi väl satt i båten (och jag slår vad om att jag gjorde er glada med att visa er den här bilden då mitt högra öra ser så himla roligt ut). Vi var runt arton personer i båten och Liina och jag satt närmast ratten.
Ut på vattnet det bar för en naturupplevelse som hette duga!
Bland det första vi såg på vår tur, innan vi var inne i dom djupa delarna i träsket, var ett tiotal bebodda året runt hus. 
Ett liv ute i träsket är minst sagt komplicerat. Vår guide berättade om vad som krävs för att hålla husen i skick, hur omständigt det är att hämta posten och att handla och transportera hem livsmedel. Tänk vad olika människor runt om i världen kan tänkas bo. 
Detta, mina vänner, är orörd natur.
Det sägs att naturen i Honey Island Swamp såg lika dan ut för miljontals år sedan. När det fanns dinosaurier på vår planet. Det tycker jag är häftigt.
Jag blev helt tagen av miljön som inte alls gör sig lika bra på bild som i verkligheten förstås.
Innan vi ens kommit till dom djupa träskmarkerna fick vi syn på en giftorm. Snabbt tog jag en bild innan jag kröp mig närmare guiden som körde båten, för jag tänkte att där var jag som säkrast om den lilla rackaren skulle besluta sig för att slingra upp i båten och äta upp oss allesammans. Olyckligtvis är bilden inte så bra då det ser ut att vara en massa blad i vägen, men ormen är grå och ligger ihoprullad i mitten av bilden ungefär.

Just precis här började naturen att bli mer slingrig och tät.
Här var träden coola.
Det såg liksom ut som att varenda träd skulle kunna börja prata människospråk vilken sekund som helst.
Överallt kryllade det av konstig mossa som dekoration. Nästan som julgransglitter.
Jag var på min vakt i hopp om att få träffa på en riktig alligator. Tänk. Ibland är jag bra rolig. Ormen skrämde mig lite, men en livslevande och vild alligator var jag ivrig på at få se.
Det var en mäktig känsla att vara omringad av ett natur och djurliv av detta slag.
Förutom en giftorm fick vi även se en drös med annorlunda fåglar i alla möjliga färger, sköldpaddor av olika arter och storlekar, en tvättbjörn och yttligare en giftorm faktiskt. Men eftersom jag inte har någon zom på min kamera så blev det inga bra bilder på't. Men för egen del har jag djurupplevelserna sparade på minneskortet i min hjärna.
Kolla bara här va. Visst är det lite coolt att en alligator skulle kunna titta upp vilken sekund som helst och välta hela båten med alla oss i om den så ville.
Det här trädet hade bestämt sig för att strunta i innehåll och köra stenhårt på bara väggarna.
Mitt ute i ingenstans träffade vi på en annan grupp med människor. Övrig information är att båten som vi satt i såg precis lika dan ut som den som dom satt i.
Strax innan vi passerade denna båt sa vår guide något så kolosalt roligt. Han sa så här ungefär "Har ni alla hört talas om träsktrollet som brukade bo här ute och skrämma slag på allt och alla? Vi lyckades fånga honom för några år sedan och nu mer jobbar han som guide för samma företag som mig". Det skämtet var precis i min smak!
Om jag var ett träd så skulle jag nog trivas bra i träsket för varenda träd såg ut att ha det bra.
Det här trädet är visst lite småkänt då det varit med i en massa Hollywoodfilmer plus att det är så himla gammalt. Så gammalt att jag inte ens minns hur gammalt.
Det här trädet, som växer snett som sjutton, är också känt från en massa filmer.
Efter att ha varit inne i dom snårigaste delarna av träskmarken ett bra tag åkte vi vidare ut mot öppnare ytor.
För den största chansen att se alligatorer så här års är där solen värmer som varmast.
För alla vet att alligatorer är kallblodiga djur som måste ligga och lapa sol för att värma upp sig.
Så här långt hade vi sett giftormar, sköldpaddor, fåglar, ödlor, en tvättbjörn och ett tamt träsktroll. Men den stora frågan är ju den om vi fick vi se någon alligator under vår tur i träsket? Njao. Kanske det kanske...

Kommentarer
Postat av: Lollo

Hoppas för innerligt väl att Du tog med träsktrollet hem!

Han är ju så söt så man vill äta upp han!



Puss!

2012-04-14 @ 09:07:35
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Vilken fantastisk natur! Men jag lyckas verkligen inte hitta ormen på den där bilden trots dina sökinstruktioner.

2012-04-14 @ 10:41:32
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Mamman mitt i Kaoset

Om jag inte är helt ute och cyklar så heter den konstiga mossan ngt så enkelt som Spansk mossa, här hemma användes den flitigt i blomsterarrangemang för ett par år sen. :)



Och vilket häftigt ställe. Det var det där med att vara en liten fluga. Igen. ;)

2012-04-14 @ 18:23:47
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Som vanligt,vilka fantastiska kort. Jag gillar verkligen trädet som har varit med på filmer. Kram !

2012-04-14 @ 21:56:48
Postat av: Sara

Dedär skulle jag också vilja göra gud så kul och lite småläskigt på samma gång :D hade jag sett en orm dock som ni gjorde hade mina byxor verkligen ändrat sin färg till brun. Gudis ! Haha Det här trädet hade bestämt sig för att strunta i innehåll och köra stenhårt på bara väggarna. " x) lilian du har världens bästa blogg

2012-04-16 @ 14:54:37
URL: http://altelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0