konstigalilian -

En udda upplevelse

I lördags åkte jag på en riktigt intressant utflykt tillsammans med ett gäng tjejkompisar. Vi åkte till ett ställe i Amerika som är ett bland världens mest Amish-täta. Nu vet jag inte riktigt hur insatta ni är i kategorin Amish så innan ni läser vidare rekomenderar jag er att få en snabb grundkunskap på den här sidan. Vill ni lära er mer så googla lite på det vet ja.
Vi såg tydligt på vägskyltarna när vi började närma oss amishfolkets kvarter.
Vi besökte den här platsen. En by uppbyggd så som amishfolket lever. Hit kommer människor för att få en inblick i amishkulturen och för att lära sig mer om deras märkliga och omoderna liv.
Vi gick på en guidad tur. Fick veta massor om Amishfolket. Hur dom lever och tänker och allt sånt. På bilden ser ni ett typiskt amishkök. Tidningen som ligger på bordet är en tidning avsedd för amishfolket. Den kommer ut en gång i veckan och där står fakta inom amishkretsarna så som -vilka som gift sig, om någon dött, vem som köpt en ny häst mm. Jätteintressant?
Amishfolket nyttjar ingen el. Nej nej. Ingenting sånt. Vill man ha ljus i sitt hus så är det gas eller fotogen som gäller.
Här är typiska pappa-amish's jackor. Jackorna är svarta och får absolut inte ha blixtlås. Knapparna får inte vara blanka. Allra helst ska knapparna smälta in helt i tyget. Stråhatten ska givetvis vara på till vardags för att hedra Gud. Fråga mig inte varför. I deras hus får det max finnas en spegel. När en man har gift sig rakar han aldrig av sig skägget. Han ansar enbart så att han kan få in mat i munnen. Kvinnorna klipper aldrig sitt hår. Hår är heligt. Jag fick lära mig att skulle man ifrågasätta en amish varför dom gör på ett speciellt sätt skulle man troligtvis få svaret "så har det alltid varit, så kommer det alltid vara". Förövrigt avskyr jag såna svar.
Här har vi ett pojkrum. Madrasserna är ofta stoppade med halm. Väggarna i ett amish-hus är alltid gröna, blå eller bruna. Gräs, vatten eller jord -det är naturligt som gäller. Dom gröna hissgardinerna är tyoiska och ingår i alla amish-hem.
Här har vi ett flickrum. Det är vanligt att ett amish-par har runt tio ungar. Barnen sover i samma rum som sin mor och far tills dom är två år, sen får barnen dela så gott det går med varandra. Lappteckena är hemgjorda, som näst intill allt dom äger.
En liten vy över den fejkade amishbyn.
Här har vi ett typiskt exempel på ett sommarkök. I sommarköken tar dom till vara på allt som naturen har att erbjuda. Det ska dom ha en stor applåd för tycker jag.
Några blå glasburkar i sommarkökets fönster.
Amishfolket har givetvis mycket boskap för att få så stor tillgång som möjligt till egen producerad mat. Gissar på att denna är till för mejeri och kött.
Samma gissning här, mejeri och kött.
Här står Mr Ed och tuggar havre. Man skulle kunna säga att det är bilen som tankas. Amishfolket förflyttar sig bara så långt som hästen tar dom. OM dom skulle BEHÖVA åka längre så får dom absolut inte köra något fordon själv. Dom får bara sitta snällt brevid som passagerare.
Ute hänger tvätten på lufttorkning. Amishfolket klär sig bara i jordnära färger. Mamma och syster-amsih står för all sömnad. När en kvinna gifter sig får hon välja att klä sig i en violett, grön, beige eller lavendelfärgad klänning med ett vitt förklädsliknande stycke över. Denna klänning kommer hon bära på sitt bröllop, sedan kommer hon vika ihop den och lägga den i byrån. Där kommer den att ligga tills dagen hon dör, då ska den pryda henne igen.
Lite mjökfakta.
Vägledning över byn.
Vattenhjul för vattenförsörjningen.
Här sitter jag i en droska samtidigt som Nils Karlsson Pyssling promenerar på droskans ena sidlyckta.
Deras traktorer. Motorn står i stallet och käkar hö.
Skolan. Amishfolket går i skolan till 8:e klass, sen börjar dom jobba.
Blommor. Ätbara förstås.
Så här ser det ut inne i en typisk amish-skola. Det kan man kalla "old school".
Schemat. "Be Happy" -Amishfolket tycker att man ska vara tacksam för det naturen ger och för nuet man lever i.
Noak glömde dock att informera bumbibjörnarna och enhörningarna om att båten skulle gå...
Den här tjejen är en äkta amish. Egentligen är det väl inte så bra att fota dom då dom absolut inte tar några fotografier själva. En amish får nämligen inte äga fotografier på sig eller någon annan. Dom anser att det är nuet som räknas, så hur man såg ut igår spelar ingen roll. Men jag tog mig friheten och fota henne lite i smyg. Det man inte vet lider man inte av brukar det ju heta. Den där hettan hon har på hvudet är föresten det första en amish-tjej tar på sig på morgonen och det sista hon tar av sig innan läggdags. En grej för att hedra Gud. Återigen -fråga mig inte varför han skulle känna sig hedrad för det. Det får ni ta med honom personligen.
Magasinet där alla verktyg förvaras.
Här är vi inne i souvernishoppen. Mycket av sakerna var "made by amish".
Amishfolket har humor..
..eller hur :)
När vi var klara med byn åkte vi vidare. Först åkte vi till det här stället för att käka. Det blev en varsin bagel och dricka. Jag drack mjölk.
Sen åkte vi vidare till ett ställe där vi åkte häst och vagn. På bilden ser ni Hanna som sitter inlindad i en filt och lyssnar på när våran chaufför berättar. Vi hade en äkta amishkille, Jake blyg som få 17år, som körde runt på oss. Gissa om jag frågade ut honom! Stackarn. Fick veta riktigt mycket om hur det är att vara en amish. Så fick jag veta mer saker som hur mycket han egentligen har fuskat. Den killen hade gjort både det ena och det andra icke-tillåtna-inom-amish-grejerna. Men då Jake och jag blev riktigt goda vänner kommer jag inte berätta vilka sorts dumheter han har gjort. Men jag kan ju i alla fall avslöja att vi nu är vänner på facebook. Facebook och amish? hum...
Dom här husen tillhör äkta amishfolk. Inga elnät eller garage.
På vår hästochvagntur åkte vi förbi en amsih in action.
Så åkte vi förbi den här stackars kraken också. Förstå vilken skilland det är på den här pojken ca 8år gammal och på åttaåringarna som lever i vår vardag.
Här är vi! Tjejgänget och Jake! Bara det att Jake ställde upp på att bli fotograferad är mycket av ett misstag inom amish. Så ni kan ju ana vilken rebell han är :) Men han berättade att han vill stanna kvar i amishvärlden även efter hans baptism. Det är nämligen så att alla får en chans att välja innan dom döps mellan 19-22års ålder. Väljer dom att inte fortsätta vara amish blir dom dock oftast utfrysna. Dom är då fortfarande tillåtna att hälsa på hos familjerna men då bara som gäst. Om man en gång genomgått sin baptism men väljer att lämna amish-livet är man portad för all framtid. Livet är hårt. Jake berättade att han kommer bli mycket striktare med allt vad amish heter när han döpt sig och än striktare när han gift sig. Just ja! Skilsmässor existerar inte. Man gifter sig med sin första kärlek och man håller ihop med denna livet ut. Punkt.
Sen var det dags för oss att säga hej då till allt detta och åka hem till det moderna livet igen. En sak bara, jag kunde inte låta bli att veva ner rutan och fotografera den här madamen i bilen på vägen hem. Snacka om kulturkrock mellan henne och amishfolket. En kvinna med guldig paljettkeps som står och fotograferar en hortensia. Snacka om att skillnader.
Det här var den sista amichsnubben vi såg på vår utflyktsdag. Han hade fullt sjå med att köra sin hödrivna traktor. Detta var en mycket spännande dag! Tänk vilka olika liv vi lever ändå. Här sitter jag och skriver på min blogg med en mobil brevid mig som just tog emot ett sms. Undrar jag vad en amich-tjej i min ålder gör i detta nu? Det förstås, är hon lika rebellisk som Jake så är det nog inte så stor skillnad. Kanske att hon skulle smutta på en öl samtidigt som hon gör uppehåll i bloggandet för att svara på sitt sms..



Translation:
I have been at a Amish village. Talk about different! Almost the complete oposite from the life that I live..

Kommentarer
Postat av: Ass

Vad är det med folk och sån där paljettkeps? Kan man på riktigt tycka att det är snyggt?



Förövrigt såg jag Nils Karlsson pyssling innan jag såg dig -har man lite felfuntad hjärna då som kollar efter lustigheter först?! :)

2011-10-18 @ 08:10:58
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Linnea

Det bästa med din blogg är att man får sig många skratt!



Detta inlägg tyckte jag var väldigt intressant! En gång i tiden följde jag ett tv program om Amish ungdommar om fick komma till city och prova på livet där sen skulle dom välja hur dom ville ha det.



Att leva i nuet ska man, men man ska också minnas dået och se fram emot framtiden!



Man ska också ta till vara på alla bekvämligheter tycker jag :)



Tänkte på en sak igår.. Tanken "undra hur det går för Lilian i konstskolan(?) ?"



Puss puss!







2011-10-18 @ 10:10:43
Postat av: Rapp

ush... lika mycket som man ogillar vissa saker så får man inte glömma att människor har sin egna vilja. Hoppas Amish Jake väljer den rätta vägen, alltså som han själv känner.



Hur än... hur än... Det är spännande hur dem kan leva så här omodernt brevid det moderna.



Atheism. punkt.



Jag är också nyfiken vad som sker med skolan å kosten (:



Fortsätt ha sådär modernt-leva-i-nuet kul!

2011-10-18 @ 12:54:32
URL: http://kondenserad.wordpress.com/
Postat av: eva

så jätte kul och läsa allt du är med om.

och allt kul du får vara med om,

bara och njuta=)

kram

2011-10-18 @ 17:22:21
Postat av: Anonym

Stråhatten är ju ascool! Värt o va amish bara för den;) för övrigt har Pettson en exakt likadan jue! Är han amish?? Antagligen både Pettson o Findus,de verkar ju så lyckliga:-) eller så är alla i Julita lyckliga...:-)

2011-10-18 @ 20:22:40
Postat av: Boa

Antagligen fattade du o alla andra vem den där skumma kommentaren ovan kom från. Behöver inte skriva namn ;)

2011-10-18 @ 20:23:56
Postat av: Karro

Åh vad spännande att se! Jag är inte förvånad att du blev vän med en av dem, du förstår det är ju charmen med dig hjärtat, du blir vän med alla! (jag är svartsjuk, känner mig inte unik längre ;) ) hihi! Självklart ska du få mysa i min soffa när du kommer hem, den står här och väntar på dig, precis som jag! <3 jag ska försöka slänga upp bilder på bloggen så du får se :) jag saknar dig!! Massor av kärlek din egen bengtsboing!

2011-10-18 @ 22:52:11
URL: http://kfrick.blogg.se/
Postat av: Filip

Rätt så lika som vi har det här vi sköter oss med andra ord bra.

2011-10-20 @ 09:09:34
Postat av: Everlasting

Det verkar nästan romantiskt, livet de lever, men det måste vara riktigt jobbigt bitvis. Men ja, en amish på facebook? Det verkar inte riktigt höra till...

2011-10-30 @ 15:23:46
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0