konstigalilian -

Så var det det där med den roliga punkten jag avklarade från min hundra-saker-jag-vill-göra-innan-jag-dör lista.

Det var den kyliga och soliga förmiddagen söndagen den fjärde december tjugohundraelva jag tog bilen in till Philadelphia för att testa på något som jag alltid velat prova.
Det var med ett stort leende jag körde in mot Philly för jag visste ju vad jag hade att se fram emot. 
Det var hit jag begav mig. Till en glasblåsningstudio! För en 3,5h lång workshop.
Det första jag möttes av var en massa fina vaser och jag tänkte lite som så att det där är ingen match för mig! Eller nja, nu ljög jag. Jag tänkte att det ser svårt ut men jag är inte den som är rädd för utmaningar inte.
Inne i glasblåsarstudion slapp man frysa för där var det varm värre. 
Här har ni kvinnan som var min instruktör. (Olyckligtvis nog har jag i skrivandets stund glömt bort namnet på henne så hon får bli kallad hon). Hon var skicklig vill jag lova.
Noga visade hon mig och dom övriga tre i min grupp precis hur vi skulle göra.
Det verkade lite småsvårt med alla verktyg och tekniker man skulle hålla reda på men ingenting är svårt för en som är så dum som jag, som jag brukar säga när jag pratar i sömnen.
Här är min grupp i full gång! Fast eftersom jag var yngst fick jag vara sist ut. Rackarns.
Så tålmodigt fick jag stå och titta på medans dom andra provade på. Åtminstone för en stund. Tills jag fick syn på den professionella glasblåsaren Nicholas som satt och jobbade för fullt...

Jag kunde inte annat än att tappa hakan! Helt otroligt så duktig han var! Så jag gick över till honom för att bli hans enmannapublik. Fast det slutade med att jag blev hans flickvän. Nej, jag skojar bara! Det slutade med att jag blev hans lärling.
En lektion i lektionen för min del skulle man kunna säga. Valuta för pengarna.
Nicholas och jag hade jättekul. Han var riktigt kreativ och humoristisk och inte minst duktig.
Kolla bara här vad han gjorde! Bland den vackraste julgranskulan ni sett någon gång eller hur!
Och här har ni ännu fler föremål signerade Nicholas.

Och den här färgglada vasen gjorde jag! Nej, nu skojar jag igen! Den har jag inte alls gjort. Jag gjorde den oranga som står bakom. Nej! Nu skojar jag igen. Nu ska jag vara seriös:
Efter att ha stått och tittat på och efter att ha varit Nicholas lärling var det äntligen min tur att prova på att hantera det smälta glödheta glaset! Fortsättning följer...


Translation:
I have tried glassblowing! One of the things I had on my hundred-things-I-want-to-do-before-I-die list. I am going to show you more...



Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-12-15 @ 22:39:06
Postat av: Rapp

Nästa inlägg = Lilian utan hår å ögonbryn

2011-12-15 @ 23:01:00
URL: http://www.danielrapp.info/?page_id=124
Postat av: Lollo

Nämen! Vill se vad Du gjorde NU! Är ju JÄTTE NYFIKEN!



Puss!

2011-12-16 @ 00:34:05
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: ☆ m a l i n .

Wow verkar superkul :) Efter mitt besök i "Glasriket" tänkte jag just på hur svårt (och varmt!) det verkar vara!

2011-12-16 @ 02:02:35
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: Lillan

Men vad nyfiken jag blev... Vill se ju :)

2011-12-16 @ 02:07:01
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Postat av: Sara

jag döööööör !!!! Jag ville bli glasblåsare när jag var liten !!! GUD VA KUL O PROVA !

2011-12-18 @ 01:38:00
URL: http://altelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0