konstigalilian -

Nu jäklar ska ni få se på action.

Så var det då äntligen min tur att börja skapa med den cirka fjortontusen grader varma glasmassan!
Ornaments skulle det bli! Eller julkulor som vi vanligen säger på svenska. Visserligen kan man dekorera med glaskulor som dessa året om om man vill, men eftersom vi närmar oss jul bestämmer vi att det var julkulor vi gjorde tycker jag.
Självfallet satte jag mig in i situationen som ett proffs. Hon (ni vet instruktören som jag inte kommer ihåg namnet på som fortfarande får bli kallad hon) gav mig påståendefrågan "Oh, so you have done this before?". Jag svarade snällt "No but I have grilled sausages over campfires plenty of  times". Fast i och för sig. Här var man tvungen att snurra på pinnen hela tiden så att inte den flytande massan skulle glida av. När man grillar korv kan man chilla lite mer.
Man var tvungen att vara snabb i svängarna. Snabb, bestämd, glad och kreativ som Nicholas sa. Jag tror jag fick med alla punkterna.
Från att ha värmt upp glasmassan ordentligt gick jag tre steg åt höger för att komma till denna station. Vi kan kalla stationen för "sätt-färg-på-ditt-glas-stationen" Jag doppade min massa i det gröna pigmentet givetvis. Grönt är ju min favorit.
Här vet jag inte riktigt vad jag gör. Eller jo! Det vet jag! Jag ser till att min pumpa får exakt den storlek jag ville ge den. Pumpa? Var det inte julkulor ni gjorde? tänker ni. Jo. Men jag frågade om det fanns möjlighet för mig att göra en pumpa som jag kan pryda mitt hem med under Halloween så länge jag lever. Om ingen slår sönder den före jag dör förstås. Glas är ett ömtåligt material. I vilket fall så fick jag det. Fast jag gjorde ingen orange pumpa även fast det ser ut som det. Jag gjorde en brun. Glasmassan på bilden ser ut att vara orange bara för att den är så fruktasvärt varm.

Här rullar jag min pumpa fram och tillbaka för att få till formen jag vill ha på den. Mellan varven hettade jag upp den i ugnen för så fort den stelnade gick det logiskt nog inte att göra ett dugg med den.
Så var det dags för ett nytt projekt och en ny massa. In i elden och ut igen. Doppa i valfria kulörer.  In i elden. Smält samman. Doppa i mer färg om man ville. Det ville jag. Doppa doppa doppa. (Jag beskriver så där konstigt med ord eftersom jag inte har bilder på när jag gör alla stegen).
Här blåser jag. Visst är jag föresten snygg! Det var viktigt att inte blåsa för löst och inte för hårt. Fast efter en stund var det viktigt att blåsa ganska så hårt fast inte för hårt och. Ja. Man måste prova för att förstå tror jag. Och det ska jag säga er att det tycker jag att ni ska göra! Prova på att blåsa glas alltså. Det var himla kul!
Den här kulan gjorde inte jag så den kan jag inte ta åt mig äran till. Vill bara visa er hur vi gjorde själva öglorna till våra kulor. Knipsa av och bänd ihop.
Här har ni min! En brun och grön och transparent kula. Tyvärr kan jag inte visa er det absoluta färdiga resultatet av min kula och min pumpa än...
För först måste dom ha överdagat och övernattat i en sån här ugn ett par tre fyra fem dagar för att sakta kylas ner så att dom inte får en chock och spricker. Nu har ju i och för sig mina grejer hunnit svalnat av så dom ligger faktist färdiga och väntar på att jag ska åka och hämta dom. Jag är själv mycket nyfiken på resultatet. Speciellt efter att glasblåsarfolket ringde och sa att mina grejer är färdiga för att hämtas, för då frågade jag om dom med ett ärligt kritiskt öga kunde säga vad dom tyckte. "Oh, Lilly Anne" (få amerikaner kan utala mitt namn rätt men det gör ingenting) "Extreamely nice" svarade dom. Ska bli något så fruktasvärt kul att se vad dom tycker är extreamely nice. Tycker inte ni också det? För givetvis kommer jag lägga upp bilder på grejerna. Men vi får se när det blir för det är mycket att stå i nu innan jul. 

Så. 
Blåsa-glas-och-forma-det-till-något-man-kan-kalla-konst-eller-så √ Check! 




Tranlation:
I'm too tired to translate so here you go --->http://translate.google.com/



Kommentarer
Postat av: Ass

Häftigt att ha gjort! :) Ser fram emot resultatet!

2011-12-16 @ 07:44:26
URL: http://baktankar.blogspot.com
Postat av: Daniel Rapp

Va?! Inget bränt nylle? ;) Ja då får jag väll lyfta på hatten å säga - Bra jobbat Liliy Anne! Vi vet väll att så fort det är något med kreaktivitet, form å design så är du på topp!



Ha det bra vännen! ät inte för mycket kattmat

2011-12-16 @ 08:47:57
URL: http://danielrapp.info
Postat av: Anonym

oj! jag tänker få tag i VD för REJMYRE glasbruk. jag ger honom din blogg. du blir säkert anställd, och vi får ha dig i kära gamla SVEDALA. ÄLSKAR DIG MIN UNDERBARA DOTTER

2011-12-16 @ 19:00:53
Postat av: Sofia

Åh vad kul! Nu blir jag sådär himlans avundsjuk igen! Och åter igen måste jag bara säga att du verkligen utnyttjar din tid "over there" till att göra så mycket spännande saker. Den här resan blir verkligen bara mer och mer ett minne för livet! Undra just om alla Aupairer tar samma chanser som dej!



Och så väldans kul att få prova på att blåsa glas! :) Ska bli kul att se dina pumpor och bollar sen!

2011-12-16 @ 23:25:52
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: boalitos

Säger som Mona:akta dig så du inte blir anställd i Rejmyre!;-)

2011-12-17 @ 22:55:36
Postat av: eva

duktig du är vännen, kul och följa alla äventyr du är med om=)

kram

2011-12-20 @ 18:01:13
Postat av: Everlasting

Shit vad coolt! Det där skulle jag också vilja testa, fast jag har en känsla av att du är något bättre på det.

2011-12-20 @ 21:48:55
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0